Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Poznámky o výuce informatiky na gymnáziích v Bavorsku

V Německu má každá spolková země svoje ministerstvo školství a svoje učební plány. O nějaké jednotnosti v rámci Německa se tedy nedá mluvit, nicméně našel jsem

Z několika spolkových zemí mě zejména zaujaly učební plány bavorského Státního ústavu pro kvalitu škol a výzkum vzdělávání v Mnichově (viz http://www.isb.bayern.de/ ), protože (podle mého názoru) nejlépe odpovídají jak evropskému, tak i českému pojetí informatiky jako součásti všeobecného vzdělání. Učební plány jsou na stránkách https://www.isb.bayern.de/gymnasium/ a tam…


Oborový profil informatiky

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26380

Osnova:

  • Samozřejmost oboru
    • Informační společnost
    • Úloha vyučování informatiky
  • Přínos oboru ke gymnaziálnímu vzdělání a osobnostnímu rozvoji
    • Zacházení s informací
    • Principy uspořádání ( = strukturování složitých systémů)
    • Schopnost abstrahovat ( = konceptuální modelování)
    • Přezkoumávání a kritické posuzování modelů a jejich funkce
    • Týmová spolupráce a sociální způsobilost
    • Pracovní styl: tvořivost, experimentování, pečlivost a přesnost
  • Spolupráce s ostatními obory
    • Uplatnění informatiky
    • Příroda a technika (to je obor, v jehož rámci se vyučuje informatika na nižším stupni gymnázia)
    • Informatika v ostatních oborech
    • Návaznost informatiky na základní vzdělání (ITG)
  • Cíle a obsahy
    • (Konceptuální) modelování
    • Techniky modelování
    • Metodická způsobilost (učit se a zvládat složitost)
    • Nižší stupeň (tj. v rámci oboru příroda a technika)
    • Ročníky 9 až 12 (viz detailní plány)
    • Využití počítačů (tj. ve výuce informatiky)
    • Práce na projektech


Učební plány informatiky v jednotlivých ročnících

9. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26434

Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.

Zatímco na nižším stupni gymnázia studenti pracovali s informacemi (nebo s píš s daty?) pomocí hotových nástrojů, nyní se naučí vymýšlet systémy, které zpracovávají (a možná i interpretují) data.

  • Funkce a datové toky; tabulkové kalkulátory
  • Datové modelování a databázové systémy
    • Objektový datový model, DB-schéma, databázový systém
    • Požadavky na databázové schéma
      • referenční integrita aj. omezení
      • nadbytečnost a konsistence dat
    • Bezpečnost a ochrana dat
    • Příklad složitější aplikace

10. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26435

Platí pro přírodovědně-technologická gymnázia.

Objektový systém spojuje data, algoritmy a strukturu systému. Objektový přístup (tj. systémový přístup k práci s daty) je způsob, jak účelně a efektivně řešit problémy.

  • Objekty a jejich chování
    • Opakování a upevnění znalostí objektových konceptů
    • Stavy objektů a algoritmický popis chování (životního cyklu)
    • Vazby mezi objekty
  • Generalizace a specializace
    • POZOR, chyba: probírá se tu polymorfismus, přestože ten se obejde i bez dědění!
  • Příklad aplikace

11. ročník

Viz http://www.isb-gym8-lehrplan.de/contentserv/3.1.neu/g8.de/index.php?StoryID=26193

V 11. a 12. ročníku dospívá studium informatiky k ústředním pojmům celého oboru – k informaci a komunikaci (a také k rekurzi, která teprve dělá algoritmus algoritmem).

  • Rekurzivní datové struktury
    • Seznamy
    • Stromy jako zvláštní grafy
  • Technika (vývoje) softwaru
    • Plánování a řízení práce na projektu
    • Vývoj softwaru v praxi (projekt)

12. ročník

  • Formální jazyky
    • syntax a sémantika jazyka, gramatika, analýza regulárních jazyků…
  • Komunikace a synchronizace procesů
    • procesy, komunikační protokoly, topologie sítí, uváznutí…
  • Způsob fungování počítače
  • Meze vyčíslitelnosti
    • časová náročnost
    • problém nezastavení

Omlouvám se za chyby a nepřesnosti, překládám z němčiny jen orientačně a narychlo. Překlad míchám se svými poznámkami. Úplné a správné znění dokumentů je uvedeno v německých originálech, na které zde důsledně odkazuji.


    hodnotili 2 uživatelé

4 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Trosky podobných poznámek o výuce informatiky v Polsku (které mě podnítily, abych zapátral po německých lehrplanech) jsou ICT na střední škole v Polsku a Informatika v Polsku.

  2. avatar

    Smekám před německým regionalizovaným školstvím, mimo jiné i proto, že dalo světu "studentské" PéDéÁčko Cassiopeia A-23 G (BTW, považuji to za úplně nejfantastičtější věc, kterou může nějaké ministerstvo pro školství udělat.). Bylo by zajímavé zjistit, co přesně si iniciátoři akce s Cassiopeiou a příslušné zemské ministerstvo školství od ní slibovali a do jaké míry byla jejich očekávání naplněna. Neboť by z toho mohlo vyplynout, zda chystají či nechystají podobnou akci znovu. Pokud ano, proč, a pokud ne, proč ne.

    Pan Ryant zde zpřístupňuje velice zajímavé údaje. Velice zajímavé! Naprosto nezpochybňuji jeho němčinu, sám bych to lépe nedal. Zaujalo mě, že vedle půvabně přeložených a dovysvětlených výrazů jako Principy uspořádání ( = strukturování složitých systémů, původně Ordnungsprinzipien) ponechal bez vysvětlení sociální způsobilost (původně Soziale Kompetenzen), ze které já jsem poněkud zmaten. Je to proto, že panu Ryantovi její souvislost s informatikou připadá samozřejmá, nebo proto, že ji stejně jako já nechápe?

    Zvěst, že "o nějaké jednotnosti v rámci Německa se tedy nedá mluvit", se mi velice zamlouvá, ale musí to být rána pro všechny české centrální plánovače a sjednotitele úplně všeho. Zajisté pouze za předpokladu, že tito jsou schopni vnímat realitu, což u nich není úplně samozřejmé.
    Každopádně děkuji za vynikající text!
     

  3. avatar

    Sociální (+personální) kompetence -- viz české RVP zde na portálu. Jinak děkuji za pochvalu, ale jistě se nezapře, že jsem poznámky šil horkou jehlou.

  4. avatar

    Ostatní spolkové země -- tj. kromě Bavorska a Saska -- mají nabídku učebnic na této adrese. Odtamtud vedou odkazy na další díly učebnice. U každého dílu se dá stáhnout obsah v pdf -- a to je asi pro první seznámení nejlepší:
    Obsah 1. dílu (10. ročník)
    Obsah 2. dílu (11. ročník)
    Obsah 3. dílu (12. ročník)
    ...a taky tohle
    URL pro případ, že by nefungoval klik na link:
    https://verlage.westermanngruppe.de/schoeningh/artikel/978-3-14-037121-6/Informatik-Lehrwerk-fuer-die-gymnasiale-Oberstufe-Schuelerband-1
     

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.